::. فریاد .::

" در زمانه ای که فریاد است رسالت ، چه بیزار کننده اند کسانی که سکوت می کنند برای منفعت "

::. فریاد .::

" در زمانه ای که فریاد است رسالت ، چه بیزار کننده اند کسانی که سکوت می کنند برای منفعت "

::. فریاد .::

*** اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایه علی ابن ابیطالب***
حامد رضایی هستم. کارشناسی علوم سیاسی را در دانشگاه تهران خواندم . برای ارشد به دانشکده علوم اجتماعی همان دانشگاه کوچ کرده و "دانش اجتماعی مسلمین" خواندم.

از میان کتابها
چه پراکنده! و ناچار چه سلطه پذیر!

از میان همه سرزمین هایی که زیر چکمه این حضرات ( اروپاییان) تخت قاپو شدند، آفریقا پذیراتر بود و امیدبخش تر. و می دانید چرا؟ چون علاوه بر مواد خامی که داشت ( و فراوان: طلا، الماس، مس، عاج و خیلی مواد خام دیگر) بومیانش بر زمینه هیچ سنت شهرنشینی، یا دینی گسترده، قدم نمی زدند. هر قبیله ای برای خودش خدایی داشت و رئیسی و آدابی و زبانی. و چه پراکنده! و ناچار چه سلطه پذیر!...
اما ما شرقی های خاورمیانه، نه چنان پذیرا بودیم و نه چنین امیدبخش. چرا؟ اگر بخواهم خودمانی تر باشم، یعنی از «خودمانی تر» حرف بزنم، باید بپرسم چرا ما شرقی ها پذیرا نبودیم؟ می بینید که جواب در خود سوال مندرج است. چون در درون کلیت اسلامی خود، ظاهرا شیئی قابل مطالعه نبودیم. به همین علت بود که غرب در برخورد با ما، نه تنها با این کلیت اسلامی درافتاد( در مساله تشویق خون آلود تشیع در اوان صفویه – در اختلاف انداختن میان ما و عثمانی ها – در تشویق از بهائی گری در اواسط دوره قاجار – و دست آخر در مقابله با روحانیت شیعی در بلوای مشروطیت به بعد...) بلکه کوشید تا آن وحدت تجزیه شده از درون را که فقط در ظاهر کلیتی داشت، هرچه زودتر از هم بدرد. و ما را نیز همچون بومیان آفریقا، نخست بدل به ماده خام کند و پس از آن به آزمایشگاهمان ببرد. اینجوری بود که در فهرست همه دائره المعارف هایی که غربی ها نوشتند، مهمترینش «دائره المعارف اسلامی» است. ما خودمان هنوز در خوابیم. 
ولی غربی مرا در این دائره المعارف پای آزمایشگاه برده است. آخر هند نیز جایی در حدود آفریقا بود. با آن «تبلبل اَلسُن» و پراکندگی نژادها و مذهب ها. آمریکای جنوبی هم که یکسره از دم شمشیر اسپانیایی ها مسیحی شد و اقیانوسیه هم که خود مجمع الجزایری بود، یعنی بهترین حوزه ایجاد اختلاف ها. 
جلال آل احمد / غرب زدگی، ص 30 -33

***بایگانی گردگیری کتابخونه***

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

چند نکته پیرامون حضور مقتدی صدر در بیت رهبری

چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۴ ق.ظ

1. فکر کنم دیگر همه این را بدانند که مقتدی دارای شخصیتی متغیر و دمدمی مزاج است. لذا اصولا خیلی نباید بر حرکات مقطعی اش تحلیل های بلندمدت بار کرد.

2. مقتدی رهبری را «ولی امر» خود ندانسته و نمیداند. کمااینکه اکثر سیاستمداران شیعه عراقی اینگونه اند. لذا ان شاالله با یکی دو رفتار این چنینی، شاهد تحلیل های متوهمانه در رسانه های ایران نخواهیم بود.

3. مقتدی صدر هرگز آنچنان که مثلا نجبا به ایران نزدیک شده اند به ایران نزدیک نخواهد شد. متوهمانه تحلیل نکنیم مسائل را. اصولا جایگاه مردمی مقتدی در عراق تا حدود زیادی مدیون همین استقلالش از ایران (و نیز آمریکا) است و مقتدی آنقدر احمق نیست که به این نکته متوجه نباشد. (دقت کنید گفتم «استقلال» از ایران نه «ضدیت» با ایران)

4. خوش مان بیاید یا نیاید مقتدی محبوب ترین شخصیت سیاسی شیعه در عراق است و جریانش نسبت به جریانات دیگر بیشترین بدنه مردمی را دارد. اینکه نظام علیرغم کج خلقی های مقتدی، کماکان با او تعامل میکند نشان از عقلانیت حاکم بر تصمیم گیران این حوزه دارد.

5.  یادمان نرود که وقتی آمریکا به عراق حمله کرد، در مسابقه سیاستمداران شیعه عراق برای رابطه با یانکی ها (از جمله همانهایی که خیلی هم به ایران نزدیکند!)، از معدود «مرد»هایی که سلاح به دست گرفت و مقابل متجاوزین به جهاد پرداخت، مقتدی بود. اصولا مقتدی برخلاف سایر سیاستمداران شیعه عراق یک شخصیت ضدآمریکایی است. مولفه ضدآمریکایی بودن مقتدی که او را بسیار به ما نزدیک میکند، معمولا در تحلیل ها مورد غفلت قرار میگیرد. (البته من هم درباره رفتار سائرون در پارلمان عراق که برخلاف این رویه است چیزهایی شنیده ام ولی فعلا سعی میکنم بر اساس شنیده ها تحلیل نکنم.)

6. به احتمال زیاد مقتدی در روزهای آینده برای تلطیف فضا یک حرکت ضدایرانی دیگر خواهد زد! چراکه بدنه مردمی مقتدی از او انتظار نشستن کنار رهبر ایران را ندارد. لذا نه رفتار دیشبش را به پای بیعتش با ولایت بگذارید و نه رفتار احتمالی ضدایرانی بعدی اش را به پای خیانتش!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی