::. فریاد .::

" در زمانه ای که فریاد است رسالت ، چه بیزار کننده اند کسانی که سکوت می کنند برای منفعت "

::. فریاد .::

" در زمانه ای که فریاد است رسالت ، چه بیزار کننده اند کسانی که سکوت می کنند برای منفعت "

::. فریاد .::

*** اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایه علی ابن ابیطالب***
حامد رضایی هستم. کارشناسی علوم سیاسی را در دانشگاه تهران خواندم . برای ارشد به دانشکده علوم اجتماعی همان دانشگاه کوچ کرده و "دانش اجتماعی مسلمین" خواندم.

از میان کتابها
چه پراکنده! و ناچار چه سلطه پذیر!

از میان همه سرزمین هایی که زیر چکمه این حضرات ( اروپاییان) تخت قاپو شدند، آفریقا پذیراتر بود و امیدبخش تر. و می دانید چرا؟ چون علاوه بر مواد خامی که داشت ( و فراوان: طلا، الماس، مس، عاج و خیلی مواد خام دیگر) بومیانش بر زمینه هیچ سنت شهرنشینی، یا دینی گسترده، قدم نمی زدند. هر قبیله ای برای خودش خدایی داشت و رئیسی و آدابی و زبانی. و چه پراکنده! و ناچار چه سلطه پذیر!...
اما ما شرقی های خاورمیانه، نه چنان پذیرا بودیم و نه چنین امیدبخش. چرا؟ اگر بخواهم خودمانی تر باشم، یعنی از «خودمانی تر» حرف بزنم، باید بپرسم چرا ما شرقی ها پذیرا نبودیم؟ می بینید که جواب در خود سوال مندرج است. چون در درون کلیت اسلامی خود، ظاهرا شیئی قابل مطالعه نبودیم. به همین علت بود که غرب در برخورد با ما، نه تنها با این کلیت اسلامی درافتاد( در مساله تشویق خون آلود تشیع در اوان صفویه – در اختلاف انداختن میان ما و عثمانی ها – در تشویق از بهائی گری در اواسط دوره قاجار – و دست آخر در مقابله با روحانیت شیعی در بلوای مشروطیت به بعد...) بلکه کوشید تا آن وحدت تجزیه شده از درون را که فقط در ظاهر کلیتی داشت، هرچه زودتر از هم بدرد. و ما را نیز همچون بومیان آفریقا، نخست بدل به ماده خام کند و پس از آن به آزمایشگاهمان ببرد. اینجوری بود که در فهرست همه دائره المعارف هایی که غربی ها نوشتند، مهمترینش «دائره المعارف اسلامی» است. ما خودمان هنوز در خوابیم. 
ولی غربی مرا در این دائره المعارف پای آزمایشگاه برده است. آخر هند نیز جایی در حدود آفریقا بود. با آن «تبلبل اَلسُن» و پراکندگی نژادها و مذهب ها. آمریکای جنوبی هم که یکسره از دم شمشیر اسپانیایی ها مسیحی شد و اقیانوسیه هم که خود مجمع الجزایری بود، یعنی بهترین حوزه ایجاد اختلاف ها. 
جلال آل احمد / غرب زدگی، ص 30 -33

***بایگانی گردگیری کتابخونه***

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

«رسانه» نه مزیت نسبی ماست و نه زمین بازی مان!

يكشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۰۴ ق.ظ

 

اینکه رسانه تا این حد برای ما مهم شده ناشی از غربزدگی ماست. ما دیدیم که غرب با رسانه چه کارها که نمیکند و «مرعوب» شده ایم! و چون مرعوب شده ایم خواسته ایم چیزی شبیه آنها داشته باشیم. درحالی که اساسا مزیت های نسبی ما در نبرد با جبهه باطل، چیزهای دیگری است که باید کشف شان کنیم. یک نمونه: اربعین

برای پیروزی بر جبهه باطل در عرصه فرهنگ، باید مزیت های نسبی خود جبهه حق شناسایی و فعال شود، نه اینکه با کپی برداری از برنامه های فرهنگی جریان باطل و نیز استفاده تقلیدی از ابزارهای فرهنگی آن، در پی تقویت فرهنگ جبهه حق باشیم.

مسئله «رسانه» یک نمونه است. واضح است که یکی از وسایل تبلیغ هر مکتبی «رسانه» است. اما رسانه چیست؟ معمولا رسانه را در رسانه های دیجیتال امروزی – مانند تلویزیون، سینما، فضای مجازی و... - فهم میکنیم (رسانه به مثابه ابزار انتقال پیام) در حالی که رسانه چند معنای متفاوت دارد. یکی از مهمترین تعاریف رسانه، رسانه به مثابه «محیط عمل» است. یعنی محیطی فیزیکی و عینی که افراد را هدف تبلیغ قرار میدهد. در این تعریف مثلا مساجد رسانه اند، راهپیمایی اربعین یک رسانه است، اعتکاف رسانه است، راهپیمایی 22 بهمن رسانه است و...

زمین بازی جبهه حق در نبرد فرهنگی، رسانه هایی هستند که از دل مبانی خودمان بیرون آمده اند و نه رسانه هایی که اساسا زمین بازی طرف مقابل اند. تا ما فهم خود را از مفهوم رسانه اصلاح نکنیم، با درگیر شدن در رقابت در رسانه های دیجیتال – که زمین بازی ما نیست – نه تنها به موفقیت خود کمک نمیکنیم که به سمت شکست مضاعف حرکت خواهیم کرد. ما باید به جای سرمایه گذاری صرف روی رسانه های دیجیتال، رسانه های خود (رسانه به مثابه محیط عمل) را اولا شناسایی و ثانیا آنها را گسترش دهیم. به جای بازی در پازل جبهه مقابل باید زمین بازی را عوض کرد.

اگر رسانه را به معنای محیط عمل بگیریم «مناسک» به یکی از رسانه های قدرتمند ما تبدیل خواهند شد. کمااینکه می بینیم راهپیمایی اربعین چنین مزیتی پیدا کرده که هزاران رسانه دیجیتال نمیتوانند با آن رقابت کنند.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی