::. فریاد .::

" در زمانه ای که فریاد است رسالت ، چه بیزار کننده اند کسانی که سکوت می کنند برای منفعت "

::. فریاد .::

" در زمانه ای که فریاد است رسالت ، چه بیزار کننده اند کسانی که سکوت می کنند برای منفعت "

::. فریاد .::

*** اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایه علی ابن ابیطالب***
حامد رضایی هستم. کارشناسی علوم سیاسی را در دانشگاه تهران خواندم . برای ارشد به دانشکده علوم اجتماعی همان دانشگاه کوچ کرده و "دانش اجتماعی مسلمین" خواندم.

از میان کتابها
چه پراکنده! و ناچار چه سلطه پذیر!

از میان همه سرزمین هایی که زیر چکمه این حضرات ( اروپاییان) تخت قاپو شدند، آفریقا پذیراتر بود و امیدبخش تر. و می دانید چرا؟ چون علاوه بر مواد خامی که داشت ( و فراوان: طلا، الماس، مس، عاج و خیلی مواد خام دیگر) بومیانش بر زمینه هیچ سنت شهرنشینی، یا دینی گسترده، قدم نمی زدند. هر قبیله ای برای خودش خدایی داشت و رئیسی و آدابی و زبانی. و چه پراکنده! و ناچار چه سلطه پذیر!...
اما ما شرقی های خاورمیانه، نه چنان پذیرا بودیم و نه چنین امیدبخش. چرا؟ اگر بخواهم خودمانی تر باشم، یعنی از «خودمانی تر» حرف بزنم، باید بپرسم چرا ما شرقی ها پذیرا نبودیم؟ می بینید که جواب در خود سوال مندرج است. چون در درون کلیت اسلامی خود، ظاهرا شیئی قابل مطالعه نبودیم. به همین علت بود که غرب در برخورد با ما، نه تنها با این کلیت اسلامی درافتاد( در مساله تشویق خون آلود تشیع در اوان صفویه – در اختلاف انداختن میان ما و عثمانی ها – در تشویق از بهائی گری در اواسط دوره قاجار – و دست آخر در مقابله با روحانیت شیعی در بلوای مشروطیت به بعد...) بلکه کوشید تا آن وحدت تجزیه شده از درون را که فقط در ظاهر کلیتی داشت، هرچه زودتر از هم بدرد. و ما را نیز همچون بومیان آفریقا، نخست بدل به ماده خام کند و پس از آن به آزمایشگاهمان ببرد. اینجوری بود که در فهرست همه دائره المعارف هایی که غربی ها نوشتند، مهمترینش «دائره المعارف اسلامی» است. ما خودمان هنوز در خوابیم. 
ولی غربی مرا در این دائره المعارف پای آزمایشگاه برده است. آخر هند نیز جایی در حدود آفریقا بود. با آن «تبلبل اَلسُن» و پراکندگی نژادها و مذهب ها. آمریکای جنوبی هم که یکسره از دم شمشیر اسپانیایی ها مسیحی شد و اقیانوسیه هم که خود مجمع الجزایری بود، یعنی بهترین حوزه ایجاد اختلاف ها. 
جلال آل احمد / غرب زدگی، ص 30 -33

***بایگانی گردگیری کتابخونه***

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

رذیله شیطانی بعضی از ما ایرانی ها

شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۰۹:۱۶ ب.ظ

امام در چهل حدیثش می گوید:
از امام صادق(ع): «همانا ملائکه گمان مى‏کردند که شیطان از آنهاست، و در علم خدا چنین بود که او از آنها نیست. پس خارج کرد آنچه در نفسش بود به حمیت و عصبیت، پس گفت: «مرا خلق کردى از آتش و آدم را خلق کردى از گل.»


پس اى عزیز، بدان که این خلق خبیث از شیطان است، این حجاب کلیه حقایق را از نظر مى‏برد، بلکه تمام رذایل را محاسن جلوه مى‏دهد و تمام محاسن غیر را رذیله نمایش دهد، و معلوم است کار انسانى که جمیع اشیا را بر غیر واقعیت خود ببیند به کجا منتهى شود. (چهل حدیث، صفحه ۱۴۹)
امام می گوید مشکل شیطان عصبیت نژادی و نژادپرستی اش بود که خود را برتر از موجودی از جنس گِل می پنداشت. این یعنی تعصب نژادی از آن دسته رذایل اخلاقی بسیار زشت است که خدا درباره آن با کسی تعارف ندارد، حتی اگر چون ابلیس فرشته ای باشد که هزاران سال بندگی خدا را کرده باشد.
از طرف دیگر می بینیم که رویکردهای نژادپرستانه در بخش زیادی از مردم ما وجود دارد. بخش زیادی از مردم ما خودشان را برتر و والاتر از یک افغانی می دانند و هیچ ابایی از توهین و تحقیر او ندارند. این مردم خیلی راحت به خودشان حق می دهند که به یک عرب یا سیاه پوست توهین کنند. و متاسفانه در این «بخش زیادی از مردم» اقشار مذهبی هم وجود دارند. و دردناک اینجاست که بین این نگاه های نژادپرستانه با نگاه های مذهبی شان هیچ تناقضی هم نمی بینند!
این مسئله بی دلیل نیست. شاید مهمترین دلیلش این باشد که روحانیت ما به عنوان منبع پمپاژ دینداری در جامعه، مردم را نسبت به این رذیله شیطانی تحذیر نمی کند. من 26 سال در مرکز روحانیت یعنی شهر قم زندگی کردم ولی تا حالا در هیچ منبری نهی از این رفتارهای نژادپرستانه را ندیدم! اگر هم باشد آنقدر کم است که به چشم نمی آید.
گویی این مسئله آنقدر بی اهمیت است که ارزش ندارد روحانیون گرامی وقت شان را پای آن تلف کنند! انگار نعوذبالله خدا خیلی حساسیت زیادی داشته که ابلیس را به این خاطر از درگاهش رانده است!
بی خیالی روحانیون نسبت به این رذیله را مقایسه کنید با حجم وقت و هزینه ای که برای تصحیح قرائت حمد و سوره در اماکن مذهبی و زیارتگاه ها صرف می کنند. من مخالف تصحیح قرائت حمد و سوره نیستم، مسئله اولویت هاست که رعایت نمی شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی