::. فریاد .::

" در زمانه ای که فریاد است رسالت ، چه بیزار کننده اند کسانی که سکوت می کنند برای منفعت "

::. فریاد .::

" در زمانه ای که فریاد است رسالت ، چه بیزار کننده اند کسانی که سکوت می کنند برای منفعت "

::. فریاد .::

*** اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایه علی ابن ابیطالب***
حامد رضایی هستم. کارشناسی علوم سیاسی را در دانشگاه تهران خواندم . برای ارشد به دانشکده علوم اجتماعی همان دانشگاه کوچ کرده و "دانش اجتماعی مسلمین" خواندم.

از میان کتابها
چه پراکنده! و ناچار چه سلطه پذیر!

از میان همه سرزمین هایی که زیر چکمه این حضرات ( اروپاییان) تخت قاپو شدند، آفریقا پذیراتر بود و امیدبخش تر. و می دانید چرا؟ چون علاوه بر مواد خامی که داشت ( و فراوان: طلا، الماس، مس، عاج و خیلی مواد خام دیگر) بومیانش بر زمینه هیچ سنت شهرنشینی، یا دینی گسترده، قدم نمی زدند. هر قبیله ای برای خودش خدایی داشت و رئیسی و آدابی و زبانی. و چه پراکنده! و ناچار چه سلطه پذیر!...
اما ما شرقی های خاورمیانه، نه چنان پذیرا بودیم و نه چنین امیدبخش. چرا؟ اگر بخواهم خودمانی تر باشم، یعنی از «خودمانی تر» حرف بزنم، باید بپرسم چرا ما شرقی ها پذیرا نبودیم؟ می بینید که جواب در خود سوال مندرج است. چون در درون کلیت اسلامی خود، ظاهرا شیئی قابل مطالعه نبودیم. به همین علت بود که غرب در برخورد با ما، نه تنها با این کلیت اسلامی درافتاد( در مساله تشویق خون آلود تشیع در اوان صفویه – در اختلاف انداختن میان ما و عثمانی ها – در تشویق از بهائی گری در اواسط دوره قاجار – و دست آخر در مقابله با روحانیت شیعی در بلوای مشروطیت به بعد...) بلکه کوشید تا آن وحدت تجزیه شده از درون را که فقط در ظاهر کلیتی داشت، هرچه زودتر از هم بدرد. و ما را نیز همچون بومیان آفریقا، نخست بدل به ماده خام کند و پس از آن به آزمایشگاهمان ببرد. اینجوری بود که در فهرست همه دائره المعارف هایی که غربی ها نوشتند، مهمترینش «دائره المعارف اسلامی» است. ما خودمان هنوز در خوابیم. 
ولی غربی مرا در این دائره المعارف پای آزمایشگاه برده است. آخر هند نیز جایی در حدود آفریقا بود. با آن «تبلبل اَلسُن» و پراکندگی نژادها و مذهب ها. آمریکای جنوبی هم که یکسره از دم شمشیر اسپانیایی ها مسیحی شد و اقیانوسیه هم که خود مجمع الجزایری بود، یعنی بهترین حوزه ایجاد اختلاف ها. 
جلال آل احمد / غرب زدگی، ص 30 -33

***بایگانی گردگیری کتابخونه***

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

تقریر «شیعی» از مقاومت مردم یمن، بازی در پازل آل سعود

پنجشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۶:۴۱ ب.ظ

یمن ساختار قبیلگی دارد. ساختار قبیلگی یعنی امکان درگیری داخلی در هر لحظه. آن هم وقتی که تاریخی از جنگ های قبیلگی را پیش رو دارد. آن هم در جامعه ای که بیش از جمعیت اش اسلحه در دستان مردمش وجود دارد. اختلاف مذهبی زیدی و شافعی هم که وسط بیاید دیگر واویلا! میانه اوضاع و احوال امروز غرب آسیا که با تحریک بی امان رسانه ها روز به روز بر آتش اختلاف شیعه و سنی افزوده می شود، هم که هستیم!


اینها همه یعنی یک جنگ داخلی تمام عیار! اما به طور اعجاب انگیزی نه تنها چنین اتفاقی نیفتاده که وحدتی بی نظیر در این کشور حکمفرما شده. باید دست مریزاد گفت به انصارالله که هنرمندانه این موفقیت را به دست آورده.«پیروزی» اصلی همین است. وگرنه اگر آل سعود می توانست قبایل داخل یمن را علیه انصارالله وارد جنگ کند، دیوانه نبود که خود مستقیما وارد شود.
آل سعود هرچند در خارج از یمن توانسته بازنمایی رسانه ای خود از جنگ یعنی «نجات یمن» از «فرقه گرایان شیعی» را جا بیندازد، اما در داخل کماکان «مردم یمن» هستند که با «تجاوزگر سعودی» مقابله می کنند. عمده مشکل اینجاست که بعضی از شیعیان با تقریری «شیعی» از مقاومت مردم یمن، رسما پازل آل سعود را تکمیل می کنند.

پ.ن: 
امام: عمده این است که ما توجه داشته باشیم به اینکه حفظ کنیم ایمان خودمان را و وحدت خودمان را. اگر این راه حفظ شد، هیچ چیز دیگر ترس ندارد. موشک بیاید، چه مى‏دانم هر کى مى‏خواهد بیاید، امریکا بیاید، شوروى بیاید، هر کى مى‏خواهد بیاید. (صحیفه امام ،ج‏20 ، ص 496)

نظرات (۱)

خوشحال میشیم سر بزنید .
http://madah98.blog.ir/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی