::. فریاد .::

" در زمانه ای که فریاد است رسالت ، چه بیزار کننده اند کسانی که سکوت می کنند برای منفعت "

::. فریاد .::

" در زمانه ای که فریاد است رسالت ، چه بیزار کننده اند کسانی که سکوت می کنند برای منفعت "

::. فریاد .::

*** اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایه علی ابن ابیطالب***
حامد رضایی هستم. کارشناسی علوم سیاسی را در دانشگاه تهران خواندم . برای ارشد به دانشکده علوم اجتماعی همان دانشگاه کوچ کرده و "دانش اجتماعی مسلمین" خواندم.

از میان کتابها
چه پراکنده! و ناچار چه سلطه پذیر!

از میان همه سرزمین هایی که زیر چکمه این حضرات ( اروپاییان) تخت قاپو شدند، آفریقا پذیراتر بود و امیدبخش تر. و می دانید چرا؟ چون علاوه بر مواد خامی که داشت ( و فراوان: طلا، الماس، مس، عاج و خیلی مواد خام دیگر) بومیانش بر زمینه هیچ سنت شهرنشینی، یا دینی گسترده، قدم نمی زدند. هر قبیله ای برای خودش خدایی داشت و رئیسی و آدابی و زبانی. و چه پراکنده! و ناچار چه سلطه پذیر!...
اما ما شرقی های خاورمیانه، نه چنان پذیرا بودیم و نه چنین امیدبخش. چرا؟ اگر بخواهم خودمانی تر باشم، یعنی از «خودمانی تر» حرف بزنم، باید بپرسم چرا ما شرقی ها پذیرا نبودیم؟ می بینید که جواب در خود سوال مندرج است. چون در درون کلیت اسلامی خود، ظاهرا شیئی قابل مطالعه نبودیم. به همین علت بود که غرب در برخورد با ما، نه تنها با این کلیت اسلامی درافتاد( در مساله تشویق خون آلود تشیع در اوان صفویه – در اختلاف انداختن میان ما و عثمانی ها – در تشویق از بهائی گری در اواسط دوره قاجار – و دست آخر در مقابله با روحانیت شیعی در بلوای مشروطیت به بعد...) بلکه کوشید تا آن وحدت تجزیه شده از درون را که فقط در ظاهر کلیتی داشت، هرچه زودتر از هم بدرد. و ما را نیز همچون بومیان آفریقا، نخست بدل به ماده خام کند و پس از آن به آزمایشگاهمان ببرد. اینجوری بود که در فهرست همه دائره المعارف هایی که غربی ها نوشتند، مهمترینش «دائره المعارف اسلامی» است. ما خودمان هنوز در خوابیم. 
ولی غربی مرا در این دائره المعارف پای آزمایشگاه برده است. آخر هند نیز جایی در حدود آفریقا بود. با آن «تبلبل اَلسُن» و پراکندگی نژادها و مذهب ها. آمریکای جنوبی هم که یکسره از دم شمشیر اسپانیایی ها مسیحی شد و اقیانوسیه هم که خود مجمع الجزایری بود، یعنی بهترین حوزه ایجاد اختلاف ها. 
جلال آل احمد / غرب زدگی، ص 30 -33

***بایگانی گردگیری کتابخونه***

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

حساب دو دوتا چهار تا

شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۲، ۰۷:۲۲ ب.ظ

 فکر کنم این دو گزاره را همه قبول داشته باشند :

1 ) آمریکا از تحریم ایران هدفی را دنبال میکند.

2 ) آمریکا خود نیز از تحریم ها زیان می بیند.

آن هدفی که سود آن آمریکا را به پذیرش ضرر تحریم وادار میکند چیست؟ باز هم فکر کنم اکثرا با پاسخ "عقب نشینی ایران" موافق باشند. البته ممکن است در مصداق این عقب نشینی اختلاف نظر باشد که تفاوتی در اصل بحث ایجاد نمیکند.

حالا خودتان را جای آمریکا بگذارید و فرض کنید که ایرانی ها آنقدر سرسختند که نه با تحریم، نه با فشار سیاسی و نه حتی با جنگ، به هیچ وجه حاضر به ذره ای عقب نشینی نیستند. با این وجود باز هم ایران را تحریم میکردید؟ یا اینکه میگفتید تحریم نه تنها من را به هدفم نمی رساند که زیان اقتصادی هم برایم دارد؟ چرا باید کاری انجام دهم که جز ضرر چیزی عایدم نشود؟

اساسا چه وقتی آمریکا ما را تحریم میکند؟ وقتی که امید دارد تحریم بر رفتار ایران اثر بگذارد. وقتی این امید به ناامیدی تبدیل شود، خود به خود تحریم نیز منتفی میشود. چون هدف اصلی از تحریم میان میرود. برعکس اگر رفتاری از سوی ایران شکل بگیرد که این "امید" آمریکایی ها را تقویت کند یا بدتر از آن با عقب نشینی از مواضع، امید آنان را تبدیل به واقعیت کند، تحریم ها نه تنها کم نمیشود که تشدید می یابد. چون به هدف اصلی اش نزدیک شده و در حال "جواب دادن" است. و کدام احمقی کاری که در حال ثمردهی است را رها میکند؟! فقط یک لحظه خودمان را جای آمریکایی ها بگذاریم.

در تمام این سی و پنج سال زیر فشار بودیم، چون دشمن امید داشته که این فشار روی بعضی ها در داخل اثر گذاشته و آنان را وادار به عقب نشینی کند. دشمن وقتی می بیند طرف مقابلش شُل است، میزند. خیلی هم محکم میزند. شُل نباشیم تا نخوریم.

 

  • حامد رضایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی